ARNE JØRGEN SKURDAL, REISELIVSSJEF:
Coronaviruset røsket teppet vekk under bena på mange aktører i reiselivsnæringen også på Gjøvik. Opptil 450 personer har vært permittert, og mange er dessverre fortsatt i den situasjonen. Realitetene er i grunne veldig brutale:
Én dårlig sesong kan bety liv eller død for mange bedrifter, og den viktige sommersesongen er bare uker unna.
De siste årene har reiselivet i regionen hatt en god utvikling i regionen. Alt lå til rette for en fortsatt positiv vekst. Prognosene som vi hadde lagt for 2020 måtte vi allerede 10 mars legge til side. For en drøy måned siden innså vi at også de nye prognosene måtte legges vekk. Krisen var og er et faktum. Reiselivsnæringen var den som truffet først og mest sannsynlig vil være den som vil merke det lengst. Da vi skriver dette er det fortsatt slik at vi vet at også sommeren 2020 vil være annerledessommeren.
20% av gjestene sommeren 2019 var utlendinger. Disse vet vi at ikke kommer.
Næropplevelser
Vi rigger oss nå for en sommersesong som vi håper skal bli en sommer hvor man oppdager sitt eget land og ikke minst at vi som bor på Gjøvik også oppdager nye sider av kommunen og regionen vår. Konkurransen er beinhard, men med godt samarbeide så har vi selvsagt større muligheter til å lykkes. Vi har bygget om nettsiden med mer fokus på nærturer og korte turer. Mer og mer fokus på godt innhold på nettsiden visit-innlandet.no.
Her legger vi mer opp til ulike pakker som man kan både bli inspirert av og salg. Videre er det viktig å jobbe med produktutvikling – da gjestene vil ikke være de samme som var her de siste årene.
Bærekraft i reiselivsnæringen
Tenk om situasjonen vi er inne i nå faktisk kan bidra til å løse noen av utfordringene reiselivsnæring sto i allerede før koronapandemien. Dette er særlig utfordringer som handler om hvordan turisme påvirker natur, miljø, sosiale og kulturelle forhold. Utfordringer som ikke så lett kan måles i kroner og ører. Visit Innlandet er nå en i en strategisk prosess hvor kommunen og regionen skal merkes som Bærekraftig Destinasjon – det blir et strategisk viktig arbeid framover. Så satser vi på å komme med en liten overraskelse eller to gjennom sommeren både til glede for de som kommer på besøk men også de som bor her. Utover sommersesongen så velger å ha stort fokus på høst og vinter med tanke på den viktige kurs og konferansesesongen.
Comments