top of page

Fremtidens handel – fra fysisk handel til Metaverset?

«Jeg tror at fremtidens handel vi være noe ganske annet og også mye mer enn handelen er i dag. Den vil appellere i mye større grad til sansene våre…»

Dette mener Vibeke Askevold, Markedssjef CC Eiendom. Hun gir oss en kort betraktning om fremtidens handel:


Vibeke Askevold, Markedssjef CC Eiendom

Digitaliseringen innenfor handel har utviklet seg i rekordfart de siste årene. Netthandelen har økt jevnt og trutt hvert år, selv om den fortsatt er langt lavere i omsetning enn handel i fysisk butikk. Faktisk utgjør handel i fysisk butikk fortsatt i overkant av 80 % av all handel i Norge (kilde: Virke). Det er altså ikke slik at netthandelen har tatt over handelen, men den øker stadig, og pandemien i 2020 og 2021 gjorde oss alle svært mye tryggere i å handle på nett.


Nettsatsing

Samtidig som vi som forbrukere har blitt mer digitale, har også handelen tatt store steg for å utvikle digitale handelsplattformer under pandemien. Nærmere 80 % av kjedebutikkene har i dag etablert nettbutikk, mot bare 56 % i 2015 (kilde: Virke). De lokale gründerbutikkene henger litt etter, men også de er på vei til å ta steget ut i digitale handelskanaler.


Skillet mellom fysisk og nett visket ut

Skillet mellom fysisk butikk og netthandel vil i relativt nær fremtid være helt utvisket. Vi vil trolig ikke skille mellom netthandel og handel i fysisk butikk i det hele tatt. Butikkene vil tilby sine produkter i alle tilgjengelige handelskanaler, og det vil være det samme for butikken om vi handler varene på nett eller i fysisk butikk, så lenge omsetningen tilfaller butikken. I Kina er dette allerede en realitet – der kommer hele 80 % av forbruket fra digitale kanaler, såkalte online markedsplasser (kilde: Retail Institute DK).


Metaverset gjør inntog i detaljhandel

Online markedsplasser kan ansees å være kjøpesenter på nett – et sted der du kan handle alt du har behov for, i stedet for å oppsøke den enkelte nettbutikken. Markedsplassen kan være en nettside, i sosiale medier som Tik Tok, Instagram eller andre digitale kanaler, eller i fremtiden - i Metaverset. Metaverset er basert på 3D-teknologi, augmented reality (AR) og virtual reality (VR) – elementer som gaming universet er bygget på. Den samme teknologien tas nå i økende grad i bruk innenfor detaljhandelen.


Handelsbransjen vil fremover bære preg av innovasjon, teknologi og gode logistikkløsninger. I takt med at de fysiske butikkene anskaffer digitale handelskanaler og møter den rene netthandelen på hjemmebane, vil trolig også den rene netthandelen (som ikke har fysisk butikk) får det tøffere. Det har vi allerede sett tegn til nå i 2022.

Samtidig vil den fysiske og lokale butikken fortsatt ha stor betydning, både som utstillingsvindu, et sted for opplevelser og bruk av sanser, og sist men ikke minst – som den fysiske møteplassen.





 

SJEKK TALLENE FOR HANDEL I GJØVIK!





 

29 visninger
bottom of page