TELLERE I STRANDGATA OG STORGATA
Siden 2019 er gående og syklende telt i Storgata og Strandgata. Tallene gir oss bilde av hvordan gatene blir brukt og om tallene endrer seg fra år til år.
Gjøvik har mål om å skape attraktiv by, og tall som forteller oss hvor mange som farter i gatene, gir bilde om hvordan dette utvikler seg fra år til år. Ved å telle kan vi finne ut hvor mange som går, sykler eller kjører i Storgata og Strandgata gjennomsnittlig hver uke, eller en spesiell lørdag for eksempel. Det kan gi svar på om en lørdag med arrangementer gjør at flere oppholder seg i sentrum eller om endring i kjøremønster en bygate har noe å si om hvordan vi farter i byen.
Tallene viser hvor mange passeringer med gående og syklende i gatene i hele 2021 og hvordan disse skiller seg fra 2020. Tellingene viser at tallene er ganske stabile fra 2020. Det er noen færre passeringer på sykkel i Storgata, men flere gående. I Strandgata er og tallene relativt like som for 2021, men noe lavere. Dette kan kanskje forklares med at Strandgata delvis var stengt for ombygging i 2021 og at det har vært pandemi.
| RAGNHILD HOEL, AREALPLANLEGGER GJØVIK KOMMUNE
Telling av syklende og gående
SYKLENDE
Reisemiddelfordeling
Dette er nye tall, men reisevaner endrer seg sakte. Vaner påvirkes av større infrastrukturtiltak, som for eksempel omlegging av gatenett osv.
5.107
ANTALL SYKLENDE PASSERINGER
I STORGATA I 2021. DETTE ER 633 FÆRRE ENN I 2020
49.101
ANTALL SYKLENDE PASSERINGER
I STRANDGATA I 2021. DETTE ER 7207 FÆRRE ENN I 2020.
60
EL-BYSYKLER I GJØVIK I 2021
HER ER DET BYSYKKELSTATIVER:
-
Mjøsstranda (parkeringsplassen over elva for McDonalds)
-
NTNU Gjøvik (to stasjoner)
-
CC Gjøvik
-
Mustad (ved Bright House)
-
Fjellhallen
-
Hunndalen
BUSSPASSASJERER
Bussholdeplass
- antall påstigninger
9,4%
FLERE BUSS-
REISENDE I 2021
"GJØVIK HAR ET GODT UTBYGD KOLLEKTIVTILBUD"
5,8
FOLKETS MENING
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 9
(ned 0,7 fra 2020)
Bussreisende
BILREISENDE
6000
KJØRETØY I STRANDGATA MELLOM JERNBANESVINGEN OG RUNDKIOSKEN PER DAG I 2021
4337
KJØRETØY I HUNNSVEGEN VED KRYSSET BJØRNSONSGATE PER DAG I 2021
*Trafikktallene er fastsatt basert på skjønn, som er en metode hvor en ser på trafikkvekstindeksen (kilde: SVV) og bruker en formel som er kjent tall ganger årlig antatt vekst. Med andre ord er ikke trafikktallene alltid korrekte, men et avvik på 2-300 biler betyr ofte ikke så mye.
For Innlandet viser den generelle trafikkveksten:
Fra 2018 - 2019 var det en vekst i Oppland på 0,5%
Fra 2019 - 2020 var det en nedgang i Innlandet på -7,3% (korona)
Fra 2020 - 2021 var det en vekst på 5%
Fra 2021 – 2022 er ikke kjent foreløpig, men en titt på faste tellepunkt viser at nivået er svært nært 2019-tall.
TOGREISENDE
49%
FLERE REISENDE MED GJØVIK-
BANEN I 2021 ENN I 2020
Antall påstigninger Gjøvikbanen
Antall påstigninger Gjøvik stasjon
PARKERING
0
NYE TYVERISIKRE SYKKEL-
PARKERINGSPLASSER I 2021
(TOTALT 1.390 STK)
9
FÆRRE KOMMUNALE
EL-LADERE I 2021 ENN I 2020.
(TOTALT 17 STK)
0
NYE KOMMUNALE
AVGIFTSBELAGTE P-PLASSER I 2021
(TOTALT 1.476 STK)
REISER I SAKTE ENDRING
7 av 10
DAGLIGE REISER FORETAS MED BIL
3.000
DAGLIGE BILREISER ER UNDER 3 KM
OG GÅR TIL GJØVIK SENTRUM
87 %
HAR TILGANG TIL GRATIS
P-PLASS IFM.JOBB
(For hele Norge er tallet 78%
og Mjøsbyen ligger på 86%)
85 %
BOSATT I GJØVIK BY
HAR TILGANG TIL BIL
30 %
BELEGG PÅ PARKERINGS-
PLASSENE I GJØVIK BY
3 av 4
I GJØVIK BY BOR INNEN 500 METER
FRA EN KOLLEKTIVHOLDEPLASS