SYKLENDE
NYHET!
40
SYKKELBOKSER I GJØVIK.
LÅSBARE SKAP FOR SYKKEL.
HER ER DET SYKKELBOKSER:
-
CC (to plasser)
-
Gjøvik skysstasjon
-
Tranberghallen
Sparkesykler i Gjøvik
60
EL-BYSYKLER I GJØVIK I 2022
HER ER DET BYSYKKELSTATIVER:
-
Mjøsstranda (parkeringsplassen over elva for McDonalds)
-
Gjøvik skysstasjon
-
NTNU Gjøvik (to stasjoner)
-
CC Gjøvik (to stasjoner)
-
Fastland
-
Mustad (ved Bright House
-
Kopperud (ved Sørbyen studenthjem / Rema 1000)
-
Nordbyen (Nordbyen studenthjem)
-
Fjellhallen
-
Hunndalen
Bysykkel i Gjøvik
Sykkeltellinger
TELLERE I STRANDGATA OG STORGATA
Siden sommeren 2019 har vi hatt tellere som teller all type trafikk som ferdes i Strandgata og Storgata. Tellerne inneholder data over hvor mange gående, syklende, busser og biler som ferdes gjennom gatene. Om vi lurer på hvor mange fotgjengere det er i Strandagata en spesiell dag – i en spesiell time, er det mulig å finne ut.
Informasjonen tellerne gir oss viktig kunnskap om hvordan trafikken er i disse sentrale gatene. F. eks. var det ca. 306 000 passeringer med gående i Strandgata i 2021, og i 2022 var tallet steget til ca. 432 000. Det forteller oss at Strandgata er et viktig byrom for myke trafikanter og en gate hvor det er viktig at det er fokus på god trafikksikkerhet. Opprustingen av Strandgata og utbedring av kollektivtilbudet de siste årene har også bidratt til at det er mer attraktivt å oppholde seg i Strandgata.
| RAGNHILD HOEL, AREALPLANLEGGER GJØVIK KOMMUNE
BUSSPASSASJERER
Bussholdeplass
- antall påstigninger
14%
FLERE BUSSREISENDE
I 2022 ENN I 2021
Bussreisende
"GJØVIK HAR ET GODT UTBYGD KOLLEKTIVTILBUD"
6
FOLKETS MENING
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 9
(opp 0,2 fra 2021)
BILREISENDE
6000
KJØRETØY I STRANDGATA MELLOM JERNBANESVINGEN OG RUNDKIOSKEN PER DAG I 2022
7000
KJØRETØY I JERNBANESVINGEN PER DAG I 2022
*Trafikktallene er fastsatt basert på skjønn, som er en metode hvor en ser på trafikkvekstindeksen (kilde: SVV) og bruker en formel som er kjent tall ganger årlig antatt vekst. Med andre ord er ikke trafikktallene alltid korrekte, men et avvik på 2-300 biler betyr ofte ikke så mye.
For Innlandet viser den generelle trafikkveksten:
Fra 2018 - 2019 var det en vekst i Oppland på 0,5%
Fra 2019 - 2020 var det en nedgang i Innlandet på -7,3% (korona)
Fra 2020 - 2021 var det en vekst på 5%
Fra 2021 – 2022 er ikke kjent foreløpig, men en titt på faste tellepunkt viser at nivået er svært nært 2019-tall.
TOGREISENDE
PARKERING
40
NYE TYVERISIKRE SYKKEL-
PARKERINGSPLASSER I 2022
(TOTALT 1.430 STK)
9
FLERE KOMMUNALE
EL-LADERE I 2022 ENN I 2021.
(TOTALT 26 STK)
40
FÆRRE KOMMUNALE
AVGIFTSBELAGTE P-PLASSER I 2022
(TOTALT 1.436 STK)
REISER I SAKTE ENDRING
7 av 10
DAGLIGE REISER FORETAS MED BIL
3.000
DAGLIGE BILREISER ER UNDER 3 KM
OG GÅR TIL GJØVIK SENTRUM
87 %
HAR TILGANG TIL GRATIS
P-PLASS IFM.JOBB
(For hele Norge er tallet 78%
og Mjøsbyen ligger på 86%)
85 %
BOSATT I GJØVIK BY
HAR TILGANG TIL BIL
30 %
BELEGG PÅ PARKERINGS-
PLASSENE I GJØVIK BY
3 av 4
I GJØVIK BY BOR INNEN 500 METER
FRA EN KOLLEKTIVHOLDEPLASS