top of page

Klimavennlig med el-sykler

«Det hjelper ikke å tenke miljø om elsykkelen ikke varer i mer enn to år!» mener Thomas som driver Gamletorvet sport.
Thomas og Gamletorvet sport har hatt et stabilt el-sykkelsalg siden de startet med elsykler for ca 9 år siden.

Elsykkelen har blitt allemannseie. Til og med kommunen har, for ikke så lenge siden, investert i 60 by-elsykler. Elsykkelen skal gjøre det enklere for folk å reise klimavennlig i Gjøvik og de er glad for å høre at også salget av elsykler går bra i byen.


God erfaring

Gamletorvet sport har solgt el-sykler i 9 år og for 4-5 år siden tok det litt av.

Thomas og gjengen har nå fokusert på å selge merkene du vet at du har lenge. Syklene de fører koster fra 35.000,- og oppover.


«Vi har valgt å føre merker hvor du har oppdateringsmuligheter i batteriet og i software. Det vil si at om det plutselig skjer noe på batterifronten, kan du komme hit med sykkelen og oppgradere batteriet til å bli mer effektivt og fungere bedre.»


Thomas anbefaler at alle kommer inn til en årlig overhaling. Og det gjør jo de fleste også. Når man bruker så mye penger på en sykkel bør man jo kanskje også passe på at den varer lenge?


Leveringsutfordringer

Etter Covid19 har imidlertid den lokale sportbutikken slitt med å få inn nok sykler. Produsentene får nemlig ikke tak i delene de er avhengig av. Det er ikke sikkert at det er snakk om store delen i maskineriet, men mangler du en liten chip til batteriet, så fungerer jo sykkelen ikke.

«Jeg har måttet bestille to år i forveien de siste to årene, forteller Thomas. Og vi har blitt utsolgt tidlig på sommeren og har heller ikke fått alt vi har bestilt, så det lønner seg å være tidlig ute om du vil ha el-sykkel!»

Hva sier tallene om klimagassutslipp i Gjøvik?


«El-sykkel gjør det enklere for folk å velge sykkelen når de skal reise i Gjøvik. Dette vil kunne bidra til færre biler på veiene, noe som er bra for både bymiljø og klima»,

Dette forteller Henriette Sandstå som er klima- og miljørådgiver i kommunen. Hun og Henrik Jakobsen, som er klima- og næringsrådgiver, står bak kommunens nye klimaplan.

Henrik forteller litt om tallene i Byregnskapet:


«Det er positivt at klimagassutslippene i Gjøvik kommune er redusert med 15% siden 2009. Dette viser at Gjøvik er med på å skape et mer klimavennlig samfunn hvor utslippene reduseres».

Samtidig mener han at vi må gjøre enda mer for å redusere utslippene i årene som kommer. I 2021 vedtok kommunestyret en ny klimaplan for Gjøvik med høye ambisjoner for de neste fire årene.



Henrik Jakobsen og Henriette Sandstå med en av el-bysyklene i byen.

«Frem mot 2026 skal vi bygge grønnere i både by og tettsted, reise mer miljøvennlig og skape en bærekraftig og klimavennlig by som tar hensyn til både folk og miljø».

Gjøvik har også et offensivt næringsliv som vil være med på det grønne skiftet. Dette vises tydelig gjennom økningen i antall Miljøfyrtårn-bedrifter de senere årene. Henrik mener at også arbeidsplasser innen grønne og sirkulære næringer er et sikkert kort for framtiden, og avslutter:


«Dette er en viktig brikke i hvordan vi ønsker vi å tiltrekke oss flere studenter og innbyggere til Gjøvik.»

 







 

45 visninger
bottom of page