top of page

Sentersjefen: – Fremtidens handel blir annerledes


Vibeke Askevold er senterleder på CC Gjøvik
- Fremtidens handel er trolig både fysisk og digital, og kundene forventer å kunne handle på den plattformen de synes er den enkleste. De fleste beslutninger om kjøp tas på nett, og butikken blir et opplevelsessenter og møtested. I tillegg vil tjenester, kultur og opplevelser bli viktig. Jeg tror ikke handelen blir borte, men den blir annerledes, og bransjen blir mer spennende å jobbe i.

Det sier Vibeke Askevold, senterleder ved CC Gjøvik. Til tross for utfordringer som økt netthandel og vårens coronasituasjon, mener hun Gjøvik fortsatt har en solid status som handelsbyen i Innlandet.

- Selv om konkurransen i Innlandet har økt betraktelig de siste årene, så holder vi markedsposisjonen vår, noe som er veldig bra. Gjøvik har et stort utvalg butikker i alle bransjer, og har et levende sentrum som samarbeider godt. Vi har den unike miksen av både de store kjedene, og de små lokale nisjebutikkene.



På Gjøvik har vi en god, unik miks av kjedebutikker og små nisjebutikker.


Gjøvik må være attraktiv



- For å opprettholde posisjonen vår som en attraktiv handelsby, blir det viktig for oss å bevare både de store og de små aktørene. Samtidig må Gjøvik være attraktiv som destinasjon. Det er svært viktig med attraktive byrom, tilgang til Mjøsa, gode møteplasser i byen, samt ikke minst attraktive opplevelser som Sommerslagere og lignende.


Askevold sier at coronasituasjonen har vært krevende for en allerede kriserammet handelsnæring.

Smittevernstiltakene har medført at kundene ikke har besøkt butikkene i byen i like stor grad som tidligere.

- Selv om enkelte bransjer, som hus og hjem, har hatt god omsetning under krisen, har alle smittevernstiltakene medført at kundene ikke har besøkt butikkene i byen i like stor grad som tidligere. For tekstil- og skobutikkene har det vært spesielt tøft, da behovet for å kjøpe nye klær uteble med at hele Norge ble nedstengt.


På vei tilbake


- Tiltak som gratis hjemkjøring av varer, gjort at nedgangen ble mindre enn fryktet. 8 uker etter at krisen inntraff, ser vi at besøket og omsetningen er på vei tilbake, men det er fortsatt kritisk for mange, og det å handle lokalt blir viktig for oss alle i 2020.


 


 




71 visninger
bottom of page