- Fremtidens handel er trolig både fysisk og digital, og kundene forventer å kunne handle på den plattformen de synes er den enkleste. De fleste beslutninger om kjøp tas på nett, og butikken blir et opplevelsessenter og møtested. I tillegg vil tjenester, kultur og opplevelser bli viktig. Jeg tror ikke handelen blir borte, men den blir annerledes, og bransjen blir mer spennende å jobbe i.
Det sier Vibeke Askevold, senterleder ved CC Gjøvik. Til tross for utfordringer som økt netthandel og vårens coronasituasjon, mener hun Gjøvik fortsatt har en solid status som handelsbyen i Innlandet.
- Selv om konkurransen i Innlandet har økt betraktelig de siste årene, så holder vi markedsposisjonen vår, noe som er veldig bra. Gjøvik har et stort utvalg butikker i alle bransjer, og har et levende sentrum som samarbeider godt. Vi har den unike miksen av både de store kjedene, og de små lokale nisjebutikkene.
Gjøvik må være attraktiv
- For å opprettholde posisjonen vår som en attraktiv handelsby, blir det viktig for oss å bevare både de store og de små aktørene. Samtidig må Gjøvik være attraktiv som destinasjon. Det er svært viktig med attraktive byrom, tilgang til Mjøsa, gode møteplasser i byen, samt ikke minst attraktive opplevelser som Sommerslagere og lignende.
Askevold sier at coronasituasjonen har vært krevende for en allerede kriserammet handelsnæring.
- Selv om enkelte bransjer, som hus og hjem, har hatt god omsetning under krisen, har alle smittevernstiltakene medført at kundene ikke har besøkt butikkene i byen i like stor grad som tidligere. For tekstil- og skobutikkene har det vært spesielt tøft, da behovet for å kjøpe nye klær uteble med at hele Norge ble nedstengt.
På vei tilbake
- Tiltak som gratis hjemkjøring av varer, gjort at nedgangen ble mindre enn fryktet. 8 uker etter at krisen inntraff, ser vi at besøket og omsetningen er på vei tilbake, men det er fortsatt kritisk for mange, og det å handle lokalt blir viktig for oss alle i 2020.
Commenti