top of page

Økning i overnatting i Gjøvik

Gjøvik har en positiv utvikling når det gjelder kommersielle overnattinger. Etter 2 år med pandemi ser man at markedet kom tilbake i 2022. I 2022 hadde man ca 162.000 gjestedøgn på camping, vandrerhjem og hotellene. Det er registrert 998 hytter i kommunen, og campinggjester er en stor del av disse på sommeren. Videre er dagsbesøk viktig da gjerne en Skibladnertur er inkludert.

Rettigheter: Visit Øst-Norge v/ Hans Haug

Visit Øst-Norge

Vi ser en positiv utvikling knyttet til arrangementer som Akevittfestivalen, Sommerslagere og Fredvikafestivalen med tanke på tilreisende. Turisten er i hovedsak her for å oppleve enten et arrangement, Skibladner eller en av attraksjonene i nabo-kommunene. Kurs, konferanse og næringsliv er fortsatt svært viktig.



Visit Øst-Norge jobber med markedsføring av Gjøvik og av hele regionen. Mye har endret seg; fra tradisjonelle messer og brosjyrer, bruker vi nå mye ressurser på digital markedsføring og synlighet i sosiale medier. Med 2 innholdsprodusenter har vi etterhvert bygget opp mye eget innhold. Med tanke på utenlandstrafikk så jobber vi tett med Visit Norway og Visit Osloregionen. Her er også samarbeidet opp mot utenlandske turoperatører og presse viktig.


For å lese mer om markedsplan og ulike digitale rapporter, se: https://www.visitostnorge.no/bransje


Quality Hotel Strand

Quality Hotel Strand har bra med forespørsler på kurs og konferansemarkedet. Vi har stor fokus på vekst og jobber mye med å markedsføre Gjøvik til nye potensielle kunder, sier Kent Johnsen som er salgsdirektør på hotellet. Vi tar stadig nye markedsandeler i et krevende marked med mange tilbydere.


Vi er heldige fordi det er mange som ønsker å skape mer aktivitet og arrangementer i byen, noe som gir gode ringvirkninger for næringslivet i regionen. På individuelle grupper så genererer idrett en stor andel på overnatting og mat. På kurs og konferanse så har vi god miks av offentlig og private aktører, sier Johansen.

Rettigheter: Visit Øst-Norge v/ Hans Haug

De har gjort en stor oppgradering av møterom, med nytt teknisk utstyr og nye møbler. Konferanseavdelingen har også fått et løft. I løpet av året har de mange eventer, og samarbeider tett med lokale artister som leverer underholdning i norgestoppen.


Vi er en stor kunde til Gjøvik Kino & Scene der vi leier lokaler til ulike formål til vårt kurs og konferansemarkedet. Vi heier på de som ønsker seg nytt kulturhus på den gamle Shell tomta. Dette vil være en vinn-vinn situasjon for kulturlivet i Gjøvik og ikke minst hvilke muligheter dette gir oss på stordrift fordelen med større saler og flere hotellrom på sikt, avslutter salgsdirektør Kent fra hotellet.

Hotellet scorer veldig bra på gjestetilfredshet og tilbakemeldingene rangerer de høyt på service og mat. Det er en attraktiv arbeidsplass for lærlinger, og spesielt på kjøkkenet har de hatt et fantastisk team med dyktige lærlinger som blant annet har vært med i NM i år. De satser på lokale råvarer og lokale produsenter på mat og får veldig gode tilbakemeldinger fra gjestene.


Clarion Collection Hotel Grand Gjøvik

Oppgradert konferansesal hos Grand Gjøvik

Clarion Collection Hotel Grand Gjøvik har 4 møterom som har totalkapasitet for 200 deltagere. Møtelokalene ble oppgradert fra Lindbak i 2022 med moderne lydanlegg. Det er satt opp med trådløst mikrofon system og har Bluetooth for trådløs avspilling av musikk.

Lydsystemet er dimensjonert for enkle møter til konferanser så vel som bryllup.


Hotellet har også en skjerm med Teams møteroms-løsning som vil dekke video møter på opptil 10-12 personer.


Det er veldig gledelig at gjestene har begynt å komme tilbake og bestille konferansedøgn, og vi ser en økning hittil for året med 30%. Vi får mange gode tilbakemeldingene på både utstyr og fasiliteter, og ønsker alle gamle og nye gjester hjertelig velkommen til vårt ærverdige og hjemmekoselige hotell.



 



SJEKK TALLENE FOR OVERNATTING I GJØVIK!







 

14 visninger0 kommentarer
bottom of page